TLV dwingt dochter bpost op de knieën

Parcify, een dochteraanneming van bpost, is voor de rechter gedaagd. TLV, de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek, beschuldigt de online pakjesdienst van verschillende inbreuken op de regels van de transportmarkt. Parcify zwichtte onder de druk en heeft inmiddels een vergunning vervoerscommissionair aangevraagd.

De Belgische Uber van het goederenvervoer. Zo omschrijft Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) het online platform Parcify, dat onder meer met particulieren werkt om pakjes te bezorgen. Het Europees Hof oordeelde eind 2017 dat taxideelplatform Uber zich aan de regels voor vervoersbedrijven moet houden. Uber mag sindsdien geen ritten met niet-professionele chauffeurs meer aanbieden. TLV wil nu dat ook het dochterbedrijf van bpost voldoet aan de regelgeving voor tussenpersonen in het goederenvervoer.

Vergunning

Parcify heeft intussen een vergunning aangevraagd om op te kunnen treden als vervoerscommissionair, als erkende tussenpersoon voor het vervoer van goederen voor derden. Een overwinning voor TLV. “Platformen zoals Parcify zorgen voor oneerlijke concurrentie”, stelt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van TLV. “Zij omzeilen zomaar de strenge regels die andere bedrijven moeten volgen. Vreemd voor een bedrijf dat als dochter van bpost door de federale overheid wordt gecontroleerd.”

TLV stopt niet bij de dagvaarding van Parcify. De beroepsvereniging wil volledig komaf maken met oneerlijke concurrentie en spant zaken aan tegen andere deeleconomieplatformen binnen de transportsector die zich niet aan de regels houden.

Gepubliceerd op 4/03/2019