TLV maakt vuist voor tol personenwagens

Na twee jaar kilometerheffing voor vrachtwagens blijven de files toenemen. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) herhaalt de eis om zo snel mogelijk een kilometerheffing voor personenwagens in te voeren.

Dinsdag 24 april stelde ViaPass haar jaarverslag voor. Daaruit bleek dat alle vrachtwagens in 2017 samen meer kilometers gereden hebben (+3,4%). Ook de inkomsten voor de overheid namen toe (+3,2%). Het verschil tussen die cijfers is vooral te verklaren door het groeiende aandeel van de properste Euro6-vrachtwagens. De vervoerders tonen dus het goede voorbeeld met de verjonging van hun wagenpark.

Maar zoals TLV had voorspeld, heeft de heffing geen enkel positief effect op de files, die alleen maar toenemen. TLV klopt daarom al langer op tafel om personenwagens te laten meebetalen voor het weggebruik om de verkeerscongestie aan te pakken. De uitbreiding van de kilometerheffing op zich is niet het enige waar TLV voor pleit.

TLV wil ook dat er veel meer geld dan vandaag gaat naar het onderhoud en de uitbouw van het wegennet. De extra inkomsten van de kilometerheffing moeten dus naar de wegen gaan. Daarnaast maant TLV aan de huidige verkeersbelasting af te schaffen. Niet het bezit van de vrachtwagen, maar wel het gebruik ervan moet worden belast. Daarvoor moeten de Europese minima verdwijnen. TLV blijft vechten om deze zaken door te duwen.

Gepubliceerd op 25/04/2018

deMarketeer_TLV_website_Banner word lid_111010.jpg
Vind een transporteur of logistieke dienstverlener

TLNplanner_internet_TLV.gif